02634214333

آموزش ساز قانون در کرج

آموزش ساز قانون در کرج که قانون یک ساز خوش اهنگ و قدیمی می‌باشد.  که هم بصورت تک نوازی و هم بصورت گروه نوازی از آن استفاده می‌شود. در موسیقی ملی ما نیز قانون جایگاه ویژه ای دارد.

قانون یکی از سازهای قدیمی ایرانی است که بعدها به کشورهای عربی همجوار منتقل می‌شود. ساز قانون به صورت یک جعبه چوبی ذوزنقه شکل می‌باشد و به تعداد ۲۴ دسته سه تایی یعنی در مجموع ۷۲ عدد سیم در آن تعبیه شده است که در دسته سازهای زهی مضرابی قرار می‌گیرد . این ساز توسط حرکت انگشتان سبابه هر دو دست بر روی سیم‌ها انجام می‌گیرد و صداهایی را تولید می‌کند که در ترکیب‌ها و ملودی‌های متفاوت و در قالب آواز نواخته می‌شوند.

برای نواختن ساز قانون انگشت سبابه را درون حلقه مضراب قرار داده به طوری که تیغه روی انگشت سبابه قرار می‌گیرد. و سپس به وسیله ی انگشت های سبابه روی سیم های ساز ضربه می‌زنیم. در کنار انگشت سبابه می‌توان از انگشت های دیگر نیز برای نواختن ساز قانون استفاده نمود. در کشور ترکیه مصر و ارمنستان نیز این ساز استفاده می‌شود. قانون که یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است. توانايي بيان گوشه هاي موسيقي ايراني را دارد. قانون را باید سازی از اوایل اسلام دانست. نام ساز از واژة یونانی Kanon گرفته شده، که در آن زبان به مفهومم «قانون، قاعده» مصطلح است.

ترک‌ها، زمانی چند این ساز را فراموش کرده بودند، اما از زمان محمود دوم (۱۸۹۹-۱۸۰۸)، عمر افندی، آن را از شام به ترکیه آورد و به سرعت میان مردم رواج یافت. این ساز بشکل ذوزنقه قائم الزاویه میباشد. که برای نواختن ان از حلقه هایی از جنس برنج و نقره که در انگشت نشانه قرار میگیرد استفاده می‌شود و مضراب آن بسمت داخل دست میان حلقه و انگشت قرار می‌دهیم.

آموزشگاه آوادیس آموزش ساز قانون در کرج، آموزش سنتور در کرج ، آموزش پیانو در کرج ، آموزش موسیقی کودکان و آموزش ساز کلاسیک در کرج را تدریس می‌کند.

تدریس قانون در کرج

آموزشگاه موسیقی آوادیس به هنرجویان کمک بسزایی در تدریس ساز قانون در کرج کرده است. با داشتن محیطی ارام و همچنین اساتیدی مجرب این امکان را فراهم اورده است که هنرجویان بتوانند به بهترین نحو ممکن این ساز را فراگیرند.

قدم اول در تدریس هر ساز آشنایی با اجزای آن است. اجزای ساز قانون شامل پیشانی، زخم‌های مضراب سیم، شیطانک، پره گردان، پایه خرک، پوست، شبکه‌های صوتی، کلید کوک، کلاف ساز، حلقه مضراب، جعبه سیم‌گیر، قاب پوست و خرک می‌باشند. برای نواختن ساز قانون آن را بر روی یک میز شیب‌دار قرار می‌دهند که شیب آن باید با حالت نشسته نوازنده همخوانی داشته و نوازنده در پشت آن احساس تسلط و راحتی نماید.
شیطانک یکی از اجزا قانون است که مانند دو قطعه چوب باریک به شکل ذوزنقه می‌باشد که روی پره گردان و گوشی‌هایی از جنس چوب و میخی شکل با یک سر شبیه هرم و از سر دیگر باریک‌تر در روی سطح قسمت چپ ساز قرار می‌گیرد. در قسمت طول شیطانک سیم مفتول فلزی قرار دارد. و سیم‌ها موجب شفاف‌شدن صدای ساز قانون می‌شوند. مضراب قانون یک حلقه پهن فلزی است که روی بند دوم انگشت سبابه قرار می‌گیرد و همانند یک ناخن برای نواختن عمل می‌کند.

ابزاری فلزی در حدود ده سانتی‌متر است که در هر دو سر آن سوراخ وجود دارد که در یک سمت آن سوراخ پهن تر می‌باشد و برای کوک کردن وترها در ساز به کار می‌روند. این کلید کوک در سمت چپ ساز به چپ و راست می‌چرخد. جعبه‌های صوتی دارای دو صفحه به شکل ذوزنقه هستند که با چهار کلاف به هم متصل شده‌اند.

پل‌های درون جعبه صوتی استوانه‌ای شکل و به اندازه قطر مداد می‌باشند که بین صفحه زیرین و بالایی قرار می‌گیرند. تا فشاری را که بر صفحه بالا وارد می‌گردد را کنترل کرده و از تغییر شکل آن جلوگیری می‌نماید.

کلاس قانون در کرج

شما می‌توانید یادگیری ساز قانون را از هر سنی در کلاس قانون در کرج شروع نمایید چرا که نواختن هیچ سازی محدودیت سنی ندارد اما مدت زمان یادگیری حرفه‌ای آن به خودتان بستگی دارد که تا چه اندازه به نواختن ساز قانون علاقه‌مند هستید و چه هدفی در سر می‌پرورانید و برای آن چه قدر در روز وقت خواهید گذاشت و تمرین می‌کنید.
درباره تاریخچه ساز قانون فرضیات مختلفی وجود دارند برخی از مورخان و موسیقی‌دانان اختراع این ساز را از افلاطون می‌دانند و عده‌ای دیگر به این باور هستند که فارابی ساز قانون را اختراع کرده است. و بعضی می‌گویند که منشأ پیدایش ساز خراسان بوده و در‌‌‎‎‍‍‍‌‎‎‌‏‌ قرن سیزدهم میلادی در موصل کشف شده است. البته که هیچ‌یک از این نظردهندگان دلیل مستحکمی بر ادعاهای خود ندارند.
آشنایی با سازها و نواختن آنها می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری ساز قانون و یا سازهای دیگر هستید می‌توانید به آموزشگاه آوادیس موزیک مرجعه کرده تا از تجربه بهترین اساتید موسیقی برای آموزش سازهای مدنظرتان بهره ببرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *