نَرمهنای (دودوک یا بالابان) یکی از سازهای بادی اصیل ارمنی است.
نرمهنای دارای نی مخصوص کوچکی است که قمیش (یقگ yegheg به زبان ارمنی) خوانده میشود و معمولاً دارای ۹ تا ۱۴ سانتیمتر درازا است. نی کوچک یا قمیش بهوسیله بست چوبی انعطافپذیری احاطه شدهاست که در طول نی متحرک است و بر روی آن میلغزد. این بست برای کوک کردن نرمهنای است، زیرا همین بست باز و بسته کردن دهانه نی را کنترل میکند. این نی به وفور در اطراف رود ارس میروید.
اولین و مهمترین چیز به هنگام نواختن نرمهنای طرز به دهان گذاشتن نی کوچک یا قمیش آن میباشد.
پیشینه:
بنابر اسناد و مدارک در دسترس، نوعی ساز بادی از خانواده نی و سرنا دستکم از سدههای نخستین دورة اسلامی در ایران شناخته شده بوده، و در میان مردم بخشهایی از این سرزمین به کار میرفته است.
بالابان به معنای نوعی ساز بادی نیین به صورتهای بَلَبَن، بالَبَن و بالابَن در فرهنگهای لغات ترکی – روسی آمده است. (در لغت آذربایجانی – روسی)، بالابان به معنای ساز بادی نه چندان بزرگ و شبیه زُرنا ( سرنا)، در دائرةالمعارف موسیقی ترکی،بَلَبَن یا نایِ بَلَبَن با اشاره بهمطلب جامعالالحان، نوشته عبدالقادر مراغی و سازهای ترکی (نوشتة فارمر، سازی بادی شبیه زُرنا، و در )فرهنگ موسیقی ترکی( بَلَبَن ساز بادی شبیه ساز نیین مِی متداول در ارزروم، تعریف شده است. در فرهنگها و دائرةالمعارفهای روسی واژة بالابان به معنای سازی بادی زبانهدار معمول میان اقوام قفقاز شمالی و ایرانیان آمده است . بالابان به عنوان سازی بادی و بومی در حوزههای جغرافیایی – فرهنگی آذربایجان شرقی، به ویژه تبریز، و کردستان ایران و برخی جاهای دیگر به کار میرود و گروهی از نوازندگان این مناطق بالابان نوازند. در زبان کردی این ساز را )بالهوان(، و در شوشتری نی را )بَلَبون( ( بلبان) میگویند .